Teambuilding voor Pedagogische Medewerkers
Professionalisering
Professionalisering
TEAMBUILDING PEDAGOGISCHE MEDEWERKERS: THEMA PROFESSIONALISEREN
Wanneer professionele teams niet goed functioneren heeft dit gelijk negatieve consequenties voor de organisatie, cliënten en hun ketenpartners. Dit doorbreken vraagt iets van de organisatie, maar zeker ook van de professionals die er werken. Dit kun je bespreekbaar maken tijdens een teamvergadering, maar er is ook nog een veel krachtige werkvorm namelijk teambuilding
Deze teambuilding sluit aan bij de professionalisering van zorgverlenende organisaties en kunnen op diverse locaties met verschillende activiteiten gegeven worden.
Deze teambuilding combineren wij veelal met begeleid intervisie of supervisie zodat de professionals gelijk voldoen aan de reflectie herregistratie eisen van het Stichting Kwaliteitsregister Jeud. Ook is het mogelijk dat wij halverwege een begeleid intervisie traject een teambuilding faciliteren om zo tot vernieuwd inzicht te komen
Kernwoorden: bewustzijn creëren, geïnspireerd samenwerken, autonomie, deskundigheidsbevordering, zelfsturing, experimenteren en reflecteren.
DOEL TEAMBUILDING INTEGRAALLERE
“Een complete professional is altijd een combinatie van kennis, vaardigheden en gedrag”.
Samenwerken, leiderschap, verantwoordelijkheid pakken, mentale weerbaarheid, communicatie en reflectie zijn gedragsaspecten die er naast theoretische kennis er steeds meer toe doen.
Daarnaast vinden veel professionals het vaak lastig om abstracte theorieën tot leven te brengen. Het actief experimenteren met verschillende theoretische modellen, feedback vragen en dit omzetten tot werkbaar materiaal blijft voor velen enorm lastig. Dit is een gemiste kans, daarom doen wij het met deze teambuilding voor pedagogische medewerkers net even iets anders.
Wij brengen professionele teams in verschillende (leer) situaties (veelal outdoor groepsopdrachten) waaraan we vervolgens ‘pakkende’ praktijkervaringen en relevante theorieën koppelen die aansluiten bij de hulpvraag. Hierdoor wordt het team met zichzelf geconfronteerd en doorbreekt het team zelfstandig vastgeroeste patronen en komen ze gezamenlijk tot vernieuwd inzicht.
ERVARINGSGERICHT LEREN EN REFLECTEREN
Het gaat bij de teambuildingen van IntegraalLeren niet zozeer om de activiteit maar de kwaliteit van leerervaring. Wij kiezen dus altijd voor maatwerk activiteiten die in lijn liggen met de beoogde doelstelling.
Ervaringsleren leren staat bij ons centraal om op een leuke, confronterende en uitdagende manier concreet gedrag zichtbaar te maken. Bij ervaringsleren gaat het om actie en reflectie.
Door bewustwording en de integratie van theoretische verbanden zullen kennis, vaardigheden en beroepshouding worden versterkt.
Nadat de leden elkaar feedback hebben gegeven is er voldoende ruimte om tijdens de reflectiemomenten te zoeken naar oorzaken en mogelijke oplossingen en hoe de teamleden elkaar hierin kunnen versterken. Vervolgens gaan de leden met deze vernieuwde inzichten actief experimenteren
De 10 Principes van ervaringsleren:
https://www.integraalleren.nl/werkwijze-integraalleren/
VOORBEREIDINGSOPDRACHTEN IN OVERLEG
Denk aan:
Voorbereidingsopdrachten: in eigen bewoording kunnen aangeven
RESULTAAT
Van binnenuit professionaliseren, werken vanuit passie en vakmanschap
De autonomie wordt vergroot en de deskundigheid versterkt
Meer zelfsturing
BORGEN EN VERZORGEN
Wij borgen en verzorgen deze teambuilding met begeleid intervisie
RELEVANTE WEBSITES